Over Abtal

Hallo, ik ben Abtal. Ik begon met yoga om rust en ruimte te scheppen in mijn hoofd maar het bracht me meer dan geestelijke rust. Naast de innerlijke rust heb ik ervaren hoe mijn lichaam flexibel werd, heb ik de kracht van de ademhaling ontdekt en nog veel meer…

Ik heb de opleidingen power yoga, deugden yoga en yin yoga gevolgd. Regelmatig volg ik bijscholingscursussen en integreer ik met veel plezier en enthousiasme andere houdingen en ademhalingsoefeningen in mijn lessen.

Omdat de maatschappij tegenwoordig overwegend ‘yang’ van aard is, heb ik besloten om mij te richten op yin yoga.  Voor veel mensen geldt dat ze een druk bestaan leiden, de lifestyle is naar buiten gericht en consumptie en het belang van het uiterlijk worden gestimuleerd. Door een tekort aan yin energie, ofwel het uit balans zijn van yin en yang, komen stress, depressie en fysieke kwalen steeds vaker voor.

Yin yoga geeft je letterlijk ruimte.

 

Yin en Yang

Alles in het leven zou je kunnen verdelen in yin en yang. De yang kwaliteit kenmerkt zich o.a. door actie en dynamiek, extravert, het alledaagse, het masculine, vuur en de zon. De yin kwaliteiten zijn introspectie, ontvankelijkheid, acceptatie, rust, de mystieke kant van het leven, het water-element, etc. Niets is echter alleen yin of enkel yang van aard; ze dragen altijd een aspect van elkaar in zich. Er is sprake van (innerlijke) harmonie wanneer beide energieën elkaar in balans houden.

 

Yin yoga

In Yin yoga maken we kennis met de kwaliteit van stilte, met ‘zijn’ i.p.v. ‘doen’, acceptatie en introspectie. Ook kun je gaan ervaren dat wanneer zich een probleem of uitdaging voordoet – bv. een lastige pose of een vervelend gevoel of onrustige gedachte – dat we dat normaliter beantwoorden met een reactie, het oplossen van het probleem door iets te ‘doen’ -te bewegen of ons van binnen te verzetten tegen wat er op dat moment is. Yang dus.
Echter, soms veranderen we juist iets door iets niet te doen, maar door er helemaal bij aanwezig te blijven, het te accepteren, het te doorzien en te doorvoelen.

 

Oefeningen

In Yin Yoga blijf je tussen 3 en 5 minuten in een bepaalde houding met een bepaald aandachtsgebied. Dat is meestal de onderrug, heupen en de benen. Je blijft lang in een houding om bij de diepere lagen van je lichaam zoals bindweefsel te komen. In Yin Yoga verloopt alles langzaam en rustig, je neemt er de tijd voor je lichaam en je gevoel.

 

Ervaar Yin yoga

Eenwording van lichaam, geest en ziel, dat is wat je met yoga kan bereiken. Ik  kan je nog meer vertellen over yoga, maar omdat je yoga vooral moet ervaren nodig ik je uit voor een gratis proefles! Afspraak maken? Neem contact op of kom eens langs.